Rodzaje podnośników samochodowych

Na podstawie obserwacji branży samochodowej w ostatnich latach daje się zauważyć, że coraz więcej warsztatów samochodowych wykorzystuje przy obsłudze pojazdów samochodowych różnego typu konstrukcje podnośników.          

Rodzaje podnośników samochodowych

           Aktualne ceny zakupu podnośnika, nawet biorąc pod uwagę doliczenie kosztów związanych z jego montażem, są porównywalne z wydatkiem zorganizowania punktu kanałowego. Najważniejszą zaletą stosowania podnośnika przy obsłudze pojazdów jest możliwość płynnego regulowania wysokości, na którą ma być podniesiony samochód. Dzięki temu umożliwia to uzyskanie zarówno optymalnych, a jednocześnie ergonomicznych warunków pracy. Poza tym przeważająca większość budowy podnośników umożliwia wykonywanie działań naprawczych przy podwoziu w warunkach zwolnionego zawieszenia i kół. W zależności od aktualnego zapotrzebowania użycie podnośnika zapewnia obsługującemu bezpieczny i swobodny dostęp do przestrzeni roboczej, niezbędnej przy obsłudze pojazdów, przede wszystkim podzespołów i mechanizmów podwozia. Jest to wskazane chociażby w sytuacji, gdy trzeba wyjąć skrzynię, co wymaga przestrzeni. W kanale jest ograniczone pole manewru na prace, które wymagają większej przestrzeni.

          Na podstawie obserwacji branży samochodowej w ostatnich latach daje się zauważyć, że obsługa i naprawa pojazdów realizowana z poziomu kanału staje się coraz mniej popularna. Coraz więcej warsztatów samochodowych wykorzystuje przy obsłudze pojazdów samochodowych różnego typu konstrukcje podnośników samochodowych. Warsztaty samochodowe istniejące dłużej na rynku, jak również te nowo powstające wykazują większe zainteresowanie w kierunku zakupu podnośników. Poza głównym wyznacznikiem – dotyczącym lepszego ergonomicznie dostępu do obiektu – powodem takiej decyzji zakupowej jest cena.

         W przeszłości różnica pomiędzy zakupem podnośnika, a zastosowaniem kanału była na tyle duża, że tylko niektóre warsztaty mogły sobie pozwolić na tak wymagający zakup, jakim był podnośnik. Na przełomie ostatnich lat ceny podnośników wykazują tendencję malejącą.
Podsumowując – czasy, w których to kanał dominował w warsztatach samochodowych - to już prawie przeszłość. Obecnie zdecydowana większość funkcjonujących na rynku warsztatów wybiera podnośniki.

Dobranie optymalnego rodzaju podnośnika w warsztacie uzależnione jest od rodzaju wykonywanych prac i organizacji pracy.

W warsztacie prowadzone są czynności diagnostyczne, obsługowe oraz naprawcze. W związku z tym wymagane są różnorodne warunki do ich wykonywania i zapewnienia swobodnego dostępu do danych podzespołów, a tym samym – sposób podniesienia pojazdu. Podnośniki z uwagi na rodzaj wytwarzanej siły unoszącej oraz sposób przeniesienia napędu dzielą się na:
- elektromechaniczne,
- elektropneumatyczne,
- elektrohydrauliczne.

          Jeszcze w niedalekiej przeszłości najbardziej popularną grupą podnośników były elektromechaniczne. Unoszenie samochodów u tego rodzaju podnośników wykonywane jest z użyciem silnika elektrycznego i pionowych mechanizmów linowych, śrubowych i łańcuchowych. Z uwagi na zużywanie się w trakcie eksploatacji współdziałających ze sobą części mechanicznych są one aktualnie dość drogie w utrzymaniu, co jest przyczyną wypierania ich z rynku przez konstrukcje elektrohydrauliczne.

          Drugą grupę tworzą podnośniki elektropneumatyczne, które wykorzystują sprężone powietrze jako czynnik roboczy. Podnoszenie pojazdu realizowane jest dzięki zwielokrotnieniu siły unoszącej tłok w układzie pneumatycznym wytwarzanej przez tłok pompy pneumatycznej. Cały mechanizm unoszący umieszczony jest zwykle pod posadzką obiektu warsztatowego. Podnośniki elektropneumatyczne to aktualnie najdroższa grupa podnośników.

           Obecnie najpopularniejszą grupę podnośników w warsztatach stanowią konstrukcje elektrohydrauliczne. Wykorzystują one zjawisko fizyczne, które polega na zwielokrotnieniu siły unoszącej tłoka w układzie hydraulicznym wytwarzanej przez tłok pompy hydraulicznej. Czynnikiem roboczym w tego typu konstrukcjach jest olej hydrauliczny. Podnośniki te charakteryzują się dość znaczną szybkością unoszenia, stosunkowo niską ceną i ograniczeniem do minimum problemu związanego z zużywaniem się współpracujących mechanicznie elementów, a w związku z tym – niskimi kosztami eksploatacji związanymi z brakiem konieczności regulacji i konserwacji.

           Istnieje jeszcze inny podział biorący pod uwagę konstrukcję mechaniczną unoszenia pojazdu. Wyróżniamy następujące wersje:
- kolumnowe,
- nożycowe,
- słupowe.

Każdy z nich posiada zalety oraz wady, stąd  wybór danej wersji uzależniony jest od specyfiki wykonywanych prac i zakresu świadczonych usług, warunków warsztatowych, np. powierzchni do obsługi oraz możliwości finansowych.  
Obecnie najczęściej wybieraną wersją konstrukcyjną są podnośniki kolumnowe.
Dzielimy je na:

- jednokolumnowe,
- dwukolumnowe,
- czterokolumnowe.

Opis i zastosowanie podnośników kolumnowych – w następnym artykule na naszym blogu.

Zapraszamy!

 

Podziel się tym postem

Uwagi (0)

Brak komentarzy w tej chwili
Aby dodawać komentarze, musisz się zalogować.
Menu

Ta strona internetowa przechowuje dane, takie jak pliki cookie, aby umożliwić funkcjonalność witryny, w tym analitykę i personalizację. Korzystając z tej strony, automatycznie akceptujesz, że używamy plików cookie.